İki Kıyı, Fatma Nuran Avcı'nın ikinci öykü kitabı.
Fatma Nuran Avcı, öyküseverlerin, dergi okurlarının yakından tanıdığı bir isim. Adını Yaşar Kemal Öykü Yarışması'nda birincilik alan Son Cevizlik (Notabene Yayınları 2018) adlı öyküden alan ilk kitabının ardından bu kez bağımsız kitap yayımlatmayı seçmiş. KDY (Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık) yazarlara doğrudan kitap yayımlatma imkânı sağlayan bir sistem. Kitaplar doğrudan kitapyurdu sitesinden satılıyor ve talebe göre basılıyor. Bu sayede depolama, baskı maliyetleri düşüyor, yazar kitabına, okur da daha uygun fiyattan kitabına kavuşuyor. Avcı'nın literaedebiyatta yayımlanan söyleşisinde dediği gibi: "Yazmanın, üretmenin önüne geçmemeli hiçbir şey."
Kitap iki bölümden oluşuyor. Çantalar ve Taşınmazlar
Çantalar bölümünde yer alan beş öykü birbirine bağlı, birbirini tamamlayan öyküler. Her öykü, öykü kişisinin adını başlık olarak taşıyor ve o kahramanın ağzından öykü anlatılıyor. Öyküleri birbiri ardına okudukça bilgimiz, bilincimiz genişliyor, elbette öykü kişilerinin gösterdiği ölçüde. Her bir öyküde taşınan çanta, hayat karşısında taşıdığımız yüklerin metaforu bir nevi. Ne de olsa hiçbirimiz alabildiğine hafif, geçmişten, ailemizden, çevremizden azade değiliz. Onlarla biçimleniyor, onlardan miras aldıklarımızı sırtımıza yük ediyoruz. Görünmez çantaların ağırlığının altında eziliyoruz, kendi kıyımızda çırpınıp duruyoruz. İşte Avcı, tam da bu çırpınış anlarından sesleniyor okura. Kahramanların kimi bıçkın, kimi yorgun, kimi yaralı, kimi çaresiz.
Taşınmazlar bölümünde ise daha çok mekân içlerinden sesleniyor okurlara. Daha çok kadınların ve çocukların dünyasına bakıyoruz. Fiziksel ve duygusal şiddetin ardından onlardan geriye ne kaldıysa artık ona... Erkin ezdiği, kamusal alandan ev içlerine itilmiş, sıkıştırılmış kadınlar ve çocuklar çoğunlukta. Ancak oradan çıkıp babasının (otoritenin, iktidarın) karşısına çıkıp hesap soranlar da var. Öykülerde ekseriyetle bilinçakışı kullanılmış. Alabildiğine doğal. Fatma Nuran Avcı'nın kendinden büyük kuşaklara dair gözlem yeteneği, onların dünyasını aktarma becerisi yüksek. Hızlı bilinç akışı içinde kaybolmasına izin verilmemesi gereken, anlatıyı parlatan yerel deyişler var, kadına ait bir dil. Kaçırmamak için biraz ağırdan almalı. Farklı biçimsel arayışlar da mevcut. Tomris Uyar'ın karşılıksız diyalog adını verdiği türe dair iki başarılı öykü var örneğin. Emek verilmiş, özenilmiş bir öykü kitabı İki Kıyı. Kadri kıymeti bilinsin, okurunu bulsun, dilerim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder