25 Haziran 2023 Pazar

Yetiş peri!

Pazarın dinlenme günü olduğunu kim iddia edebilir! Bir süredir kızımla yatak odasında duran masayla çalışma odasında duran şifoniyerin yerini değiştirmeyi, böylece onun da çalışma odasında bir masası olacağını, yatak odasını yalnızca kendine ait bir yaşam alanı olarak kullanmasını konuşuyorduk. Bugün yaptım. Çektim, ittim, taşıdım. Sonlara doğru yoruldum. Elimdekileri çekmecelerin içine sokuşturdum. Daha da bitmedi. Ev halen dağınık görünüyor. Şimdi baba kız gelecekler. Baba "Ne yaptın bütün gün? Mutfak olduğu gibi duruyor," diyecek. Kız odamı neden topladın diye yüzünü ekşitecek. Toplamadım oysa. Üç kişilik bir ekip gerek en az. Yetiş Perisi neredesin? 

                                   *

Ülkemizde düşen süt dişleri çatıya atılır ve farelerin eski dişi alıp yenisini getireceğine inanılır. Dişini fare mi yedi deyişinin kökeninde de bu eski halk geleneği yatar. Süt dişlerini farelerin almasına başka kültürlerde de rastlanır. Arjantin'de çocuklar üşen süt dişlerini bir bardak suyun içine atar. Gece  El Rotancito adlı fare gelir, suyu içer, diş ialır ve yerine bozuk para veya şeker bırakır. Afganistan'da süt dişi fare yuvasına bırakılır. Kirli ve eksik dişin yerine küçük ve temiz bir getirmesi umulur. Arnavutluk'ta aynı ülkemizde olduğu gibi süt dişi çatıya atılır. Ancak "Fare, fare bozuk dişimi al ve bana sağlıklı, güçlü bir diş gönder," denir. Bu adetler kültürün bir parçasını oluşturmanın yanı sıra süt dişinin çekilmesinden çekinen çocukları süt dişlerini bırakmaya daha istekli ve gönüllü hâle getirecek işlevselliktedir. Küçük bir mesleki paylaşım. Genel kültür niyetine.

                                 *

Öğlenleri yemeği madem evden götürüyorum bari diyete başlayayım, dedim. 2 kg gitti bile. Kaldı 10. Tatili kilo almadan atlatmak mümkün olur umarım. 

2 yorum:

  1. Demek ki buradaki diş perisi aslında fareymiş :)) Çok ilginç. Çocukluk mitleri ne kadar kültürler arası etkileşime açık değil mi, bayılıyorum ben de böyle hikayeleri duymaya, çok teşekkürler!
    Bu arada çocuğa da bağlı o iş biraz. Bizim "sayko" diş perisi gelsin diye, daha az sallanan süt dişlerini bile zorla sökmeyi başarmıştı :)) Böylesine peri ya da fare sökmez bence....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de çocukken çok oynardım ☺️ Sallanan dişi dilinle oynatmak ve oynamak diye de bir şey var 🤭

      Sil