9 Ocak 2018 Salı

ŞEFKATLİ ANNE GÜNLÜĞÜ:7



Çocukla Barış, Bodrum BBOM Öğretmen Okulunda tanışan Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerin orada öğrendikleri, araştırdıkları, derinleşmek istedikleri konuları ve sınıfa taşıdıklarını paylaştıkları dijital bir platform.
Farklı yerlerde, farklı koşullarda çalışan üç öğretmen Sura Hart'ın rehberliğinde çıktıkları yolculuğu "Şefkatli Öğretmenin Günlüğü" köşesinde hafta hafta paylaşıyor. Gündemin ağırlığından kaçmak, umudunu arttırmak, çocuklarla ilişkilerinde fark yaratmak isteyen ebeveynler ve öğretmenler için küçük tavsiyelerle dolu günlükleri, kendi pratiğimize dökebilmek, sürecimizi gözlemlemek için bu şablonu kendi ev hâlimize uygulamak istedim. Adını da Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerden ilhamla "Şefkatli Anne Günlüğü" koydum.

Sura Hart ne diyor?
Öğrencilerin okula getirdikleri yegâne ihtiyaç öğrenme değildir. Aidiyet, eğlence, özgürlük ve katkıda bulunma ihtiyaçlarını da getirirler. Bu ihtiyaçlar kabul edilip karşılanmadığı sürece kendilerini yeterince güvende hissedemez ve bunun sonucu olarak da öğrenme sürecine tümüyle odaklanamazlar.
Öğrenciler için bir ihtiyaçlar listesi yaratın - okula gelirken yanlarında getirdikleri tüm ihtiyaçları içeren bir liste. En az haftada bir, herkesten bu listeye bakıp ihtiyaçlarını okulda nasıl karşılandığını ifade etmesini isteyin.
Elde ettiğimiz bu bilgileri sınır tartışmalarınızın temeli olarak kullanın.

Ben ne düşünüyorum?
Aidiyet ve katkıda bulunma ihtiyaçlarının birbirini desteklediğini ve güçlendirdiğini düşünüyorum. Katkı sunmak, nihayetinde bir taleptir, her zaman karşılanmaz. Bazen topluluğa sizden önce girenler, karar vericiler, idare edenler sizin fikirleriniz karşısında çılgına dönerler. Onlar herkes adına en iyiyi bilirler, yaparlar. Başka önerilere tamamen kapalıdırlar. Fikirlerinizi, önerilerinizi eleştiri olarak gördükleri için sizi görmezden gelmeye, susturmaya çalışırlar. Değiştiremeyeceğiniz bir ortamsa anlamaya, izah etmeye çalışmayın. Cevap hakkının, yaşam hakkını elinizden almasına izin vermeyin. Çirkin Ördek Yavrusu'nun hikâyesini hatırlayın. Kendinizi ait hissetmediğiniz bir ortamda büyüme, gelişme, serpilme şansınız olmaz. Ait olmadığınız bu yerden ayrılın. Yürüyün ve ardınızda bırakın.
Yaratın. Hayallerinizi gerçekleştirin. Eyleme geçmek, hayallerinizi ve düşüncelerinizi hayata geçiremeyeceğiniz yerde kalıp çürümekten, kendinizi zehirlemekten iyidir. Eyleme geçmek, tohum ekmek gibidir. Muhakkak filiz verir. Herhangi bir işe canı gönülden koyulduğunuzda eşzamanlılık örneklerinin nasıl birbiri ardına geldiğini hatırlayın. Çalışmaya devam edin.

Denizle nasıl paylaşıyorum?
Okul ve sınıf ortamının bir parçası değilim. Bununla beraber yaklaşık bir haftadır Deniz'in okuluna giderek ilk ders saatinde farklı sınıflara giriyor, ağız diş sağlığı eğitimi veriyorum. Benim için çocukları doğal ortamlarında gözlemlemek eşsiz bir deneyim. Çocukların yegâne ihtiyaçlarının bilgi almak olmadığını, kendi deneyimlerini paylaşmaktan hoşlandıklarını görebiliyorum. Bunu yapabildikleri oranda beni dinlemeye açık olduklarını, beni yalnızca bir ders saati dinledikleri halde şimdiden birtakım alışkanlıklarını değiştirmeye başladıklarını mutlulukla fark ediyorum.
Söz hakkı aldıklarında, ait hissettiklerinde, eğlendiklerinde öğrenmeye, katkı sunmaya çok daha açık hâle gelmek hem çocuklar hem yetişkinler için geçerli. O yüzden son aile toplantımızda ihtiyaçlarımız üzerine odaklandık. Her ikimiz de üç ihtiyaç belirledik ve yazdık. Ben panoma, Deniz de odasının kapısına açtı. Bir hafta boyunca birbirimizin ihtiyaçlarını gözetmeye, desteklemeye ve yardımlaşmaya karar verdik. Bugün ikinci gün. İyi gittiğini söylemeliyim.

Deniz'in geri bildirimi ne?
Deniz okula başlarken okuma yazma öğreneceği için heyecanlıydı. Okula götürdüğü en büyük ihtiyaç "öğrenmek" gibi görünüyordu. Zaman geçtikçe aidiyet (kendi arkadaş grubunu seçme, 1 B sınıfının bireyi olma) özgürlük (tenefüslerde dışarı çıkma), eğlence (bahçede oyun oynama) gibi ihtiyaçlar en az öğrenmek kadar güçlü hâle geldi. Şu sıralar Deniz'in okul sahası içerisinde iki önemli ihtiyacı var.
Katkıda bulunmak: bunun için her fırsatta resim çiziyor. 1, 1,5 ve 2 TLden satışa sunduğu resimlerden kazandığı parayı öğretmenine verecek. Böylece yırtılan Haftanın Günleri kartları yerine yırtılmayanı yapılabilecek. Yaptığı resimleri yetişkinlere satmaya başlayınca gelir elde etmeye başladı.
Onaylanmak: Deniz duyduğunu doğru yazmak konusunda epey ilerleme kaydetti. Bunun öğretmeni ve arkadaşları tarafından görülmesini arzu ediyor. Bu ihtiyacı henüz karşılanmadı.

Sonrası ile ilgili ne düşünüyorum?
Her salı Deniz'in piyano dersi var. Son haftalarda, onu, çocuk kütüphanesinden seçtiğim kitapları okuyarak bekliyorum. Geçen salı tercihimi Çıtır Çıtır Felsefe serisinden iki kitaptan yana kullandım. Mutluluk ve Mutsuzluk ve Doğa ve Kirlilik.
Doğa ve Kirlilik kitabı doğanın emrimize amade olmadığını gösteriyor, sürdürülebilir bir dünya için bizi ahlaki seçimler yapmaya davet ediyor. Kitapta kirliliğin vardığı noktalar tüm gerçekliğiyle anlatıldığı için Deniz'in yaş grubunu umutsuzluğa sürükleyebileceğinden, korku ve kaygı uyandırabileceğinden çekindiğim için birlikte okumayı biraz erteleyebilirim.
Mutluluk ve Mutsuzluk ise hemen, ertesi gün işime yaradı. Bazı sabahlar Deniz'e gününün nasıl geçmesini umduğunu soruyorum. Islanmamak için sundurmanın altında servis beklerken bana "Yağmursuz, güneşli bir gün olmasını" istediğini söylediğinde kitaptan bazı başlıklar geldi aklıma. Böylece kısa da olsa, kontrol edebileceğimiz ve edemeyeceğimiz durumlar, mutluluğu içsel ya da dışsal durumlara bağlama vb konular üzerine sohbet edebildik.
Günışığı Kitaplığı'nın Çıtır Çıtır Felsefe, TUDEM'in Filozof Çocuk ve Okuyan Koala'nın APA Çocuk Kitapları serisini edinmek güzel olacak. Tüm bu kitapları almak için bir sponsor, hiç fena olmazdı.

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Yazmak, kayıt altına almak, alışkanlıklarımızı, davranışlarımızı belirlemek, değişmesini arzu ettiklerimizi, memnun olduklarımızı, geliştirmek istediklerimizi saptayabilmek için elzem. Bu sayede olumlu, olumsuz yaptıklarımızın daha çok farkına varabiliyoruz. Çok minicik değişimlerin nasıl motive ettiğini görebiliyoruz. Günlükleri düzenli yazdığım, yazdıklarımı uygulamaya gayret ettiğim için kendimi takdir ediyorum.


Eski günlüklere aşağıdan ulaşabilirsiniz.

Şefkatli Anne Günlüğü 1
Şefkatli Anne Günlüğü 2
Şefkatli Anne Günlüğü 3
Şefkatli Anne Günlüğü 4
Şefkatli Anne Günlüğü 5
Şefkatli Anne Günlüğü 6

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder