Okullarda mindfulness uygulaması
giderek yaygınlaşıyor. Mindfulness uygulamaları basit ve ucuzdur. Herhangi bir
ekipman gerektirmez. Her yerde
yapılabilir.
Okullarda mindfulness
uygulamaları ile çocukların farkındalıkları artar. Empati, zihne odaklanma ve
sakinleşme, iletişim becerileri gelişir. Okulda mindfulness uygulamaları
öğrenen çocuklar bunları günlük yaşamlarına taşıyabilir.
Okullarda mindfulness uygulamalarının
başarılı olması için öğretmenlerin profesyonel mindfulness eğitmenleri
tarafından eğitime tabi tutulması, eğitim alan öğretmenlerin öğrencilerini
uygulamalar için desteklemeleri ve cesaretlendirmeleri, ailelerin bu konuda
bilgi sahibi olmaları ve evde uygulamaları devam ettirmeleri önem arz eder.
Yapılan araştırmalar, okullarda
mindfulness uygulamaları neticesinde çocuklarda dikkat, odaklanma, empati becerilerinin,
iyi davranışların arttığını, çocukların duygu durumlarını daha iyi yönettiğini,
notların yükseldiğini, stresin azaldığını, sınav kaygılarının düştüğünü ortaya
koyuyor.
2015 yılında yapılan bir başka
çalışma mindfulness uygulamaları sayesinde çocukların stresle daha kolay başa
çıktığını, çok kısa birkaç dakikalık uygulamaların dahi sağlık sorunlarının
azalmasında etkili olduğunu ve çocukların bilişsel gelişiminin arttığını,
çocuğun iç huzurunun arttığını gösteriyor.
Erken çocukluk çağında mindfulness uygulamaları:
Mindful Nefes Egzersizi:
Bu aktivite için çocuklar ayakta
durabilir ya da oturabilir. Ellerini göbek deliğinin üzerine koyarlar.
Gözlerini kapatmalı ya da ellerine bakmalıdırlar. Üçe kadar sayarak derin bir
nefes alırlar ve üçe kadar sayarak yavaşça nefes verirler. Nefes alma verme
esnasında neler olduğuna dikkat etmelerini isteyin. Ellerin hareket ediyor mu?
Hava ciğerlerine doluyor mu? Havanın burnundan içeri girişini hissedebiliyor
musun? Peki çıkışını hissedebiliyor musun? Hava içeri girerken daha soğuk,
dışarı çıkarken daha ılık mı? Aradaki ısı farkını hissedebiliyor musun? Nefesinin
sesini duyabiliyor musun? Nefesinin sesi neye benziyor?
(Body Scan) Bedenini Tarama Egzersizi:
Çocuklar yere yatar. Gözleri
kapalıdır ya da kapalı ortamdaysa tavana, dışarıdaysa gökyüzüne bakmaları
istenir. Ayaklardan başlayarak yukarıya doğru bedenlerini taramaları, hissetmeleri
istenir. Her bölgeye 5-10 sn dikkatle bakmaları istenir.
Bu bölge nasıl hissediyor? Sıcak
mı, soğuk mu? Gevşek mi, sıkışık mı? Bu bölgenin yerle ilişkisi nasıl? Her yeri
mi değiyor, bir kısmı mı? Neresi değiyor? Bu bölümün kıyafetlerle ilişkisi
nasıl? Nasıl hissediyor?
Sırayla ilerle ayaklar, topuk,
bacak, diz, kalça, sırt, omuzlar, boyun, kafa
Sonra bu deneyim hakkında sırayla
konuşun.
Mindful Adımlar Egzersizi:
Açık havada yapılması daha
uygundur. Ayakkabıları çıkarın. Kesici, delici şeyler olmamasına özen gösterin.
Yürüme alanı temiz olsun. Her çocuk için 5-6 adım atıp geri döneceği bir alan
belirleyin. Birbirlerinin yürümesine engel olmayacak şekilde ayarlayın. Üçe
kadar sayarak derin nefes alıp, üçe kadar sayarak nefes verecek şekilde
yürümeye başlayın. Yürürken dikkatini nefesine ve bedenine ver. Adım attığında
ayağının hangi kısmı önce yere değiyor? Bugün bedenini nasıl hissediyorsun?
Ağır mı, hafif mi? Nasıl yürüyorsun? Bedenin dik mi? Kambur mu? Sırtın nasıl
duruyor? Yürüyüşünü değiştirmeden bedeninin doğal yürüyüşünü hissetmeye çalış.
Dikkatini buna ver. Yürümeye devam et. Sonra bu deneyim hakkında konuş.
Kalbine kulak ver egzersizi:
Elini ya da parmaklarını nabzını
hissedecek şekilde boynunun kenarına, bileğinin ya da kalbinin üzerine koy. Gözlerini
kapa. Kalbinin nasıl attığını hissetmeye çalış. Yavaş mı, hızlı mı? Duygularına
bak. Heyecanlı mısın, sakin mi? Gergin misin? Korkuyor musun? Kalp atış hızının
duygularınla ilgisi var mı? Fark etmeye çalış. Ayağa kalk ve on kez olduğun
yerde zıpla. Kalbin şimdi nasıl atıyor? Değişiklik var mı? Gözlerini kapa. Kalp
atışların normale dönene kadar dikkatini kalp atışlarına ver.
Tibet çanı dinleme egzersizi:
Tibet çanını çalın. Çocuklara
çalan zil sesinin titreşimini dikkatle ve sessizce dinlemelerini söyleyin.
Çanın titreşimini daha fazla duyamadıklarında ellerini kaldırmalarını söyleyin.
Zil sesi durduktan sonra bir dakika boyunca sessiz kalmalarını ve neler
duyduklarına dikkat etmelerini söyleyin. Sonra çemberde toplanın ve sırayla bu
deneyim hakkında konuşun. Bu alıştırma çocukların deneyimleri hakkında
birbirleriyle konuşmalarına olanak sağladığı için eğlenceli ve heyecanlı olduğu
kadar onları şimdi, şu anda yaşadıklarını fark etmeleri, algılarının açılması
konularında da yardımcı olur.
Nefes Arkadaşım Alıştırması:
Çocuklara pelüş bir hayvan ya da
başka bir küçük obje verin. Oda uygun ise çocukların yere yatmasını ve pelüş
hayvanı karınlarının üzerine koymalarını söyleyin. Bir dakika sessiz
kalmalarını ve nefeslerine odaklanmalarını ve nefes arkadaşlarının inip
kalktığını fark etmelerini sağlayın. Bu esnada başka neler olduğunu fark
etmeleri için teşvik edin. Alıştırma sırasında zihinlerine bir başka düşünce
gelirse, bu düşünceyi bir baloncuk gibi hayal etmelerini ve uçup gitmesini izlemelerini söyleyin.
Bu yazı Positive Psychology Program'da yer alan "Eğitimde mindfulness" adlı makaleden kısaltılarak derlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder