27 Eylül 2019 Cuma

NASIL YAZIYORLAR? (18)*


Yazarların okuma alışkanlıkları okurun ilgisini çeken bir konu. Sevdiğim, sevmediğim, okuduğum, okumadığım tüm yazarların söyleşilerinde yazım, üretim aşamasına dair söylediklerini iştahla, ilgiyle okuyorum. 
Kurmacabiyografiler, web günlüğüm olduğuna göre, yeri geldikçe buraya da not düşebilirim.
İşte on sekizincisi: Haldun Taner


Yabancı yazarların anket cevaplarına bakıyorum da‚ hepsi kaprisli‚ şımarık. Yazmaya oturabilmek için türlü şartlar ileri sürüyorlar. Yok beyim sükûnet istermiş‚ deniz kenarında bir hafta sonu evi‚ yok şu boyut kağıt bu marka yazı makinesi‚ yok İskoç viskisi‚yok Bach müziği. Bizim haddimize mi düşmüş böyle lüksler.
Benim ek işim hocalık. Derslerim‚ öğrencilerim hayli vaktimi alır. Bunun yanı sıra çeviriler. Bir sürü fahri kültür ödevi almışız. Yazıya az zaman kalıyor. Onun için gümrükten mal kaçırır gibi kahvede‚ vapurda‚dolmuşta‚hatta yürürken durup ayakta yazdığımı bütün dostlarım bilir. Bunca yıllık yazarım‚ inanır mısınız‚ şöyle kendime ait bir yazı masasına‚ ancak üç yıl önce kavuştum. Üç yıl önceye kadar ya ütü masasında‚ ya yemek masasında ya da bağdaş kurup kucağımda yazardım.
İnsanın içinde yaz benisi olan konular olunca ergeç dışarı çıkıyor. Önce parça parça not alıyorum. Sonra kendiliğinden bunların arası doluyor. Bir bütüne varılıyor. İtiraf edeyim ki‚ bunları hep eski harflerle yazarım. Daktilo başına geçmek‚ bunları ilk düzene koymak safhası. O zaman baştan sona bir solukta çalışmayı tercih ederim. İlk müsveddeden sonra artık yazdığımla uğraşmam. Ancak bir süre sonra soğutup‚ yeniden ele alır‚ bazan büyük‚ bazan küçük değiştirmeler‚ düzeltmeler yaparım. Yazdığım tiyatro eserleri ise‚ prova sırasında yeni şeyler bulur‚ bazan da bu çok daha iyi tabiî çok şeyi çıkarır atarım.
İşte hepimiz bir yazış yolu tutturmuş gidiyoruz. Bitirmeden şunu da söyleyeyim : Hayatını yazmaya adamış‚ başka bir uğraşma zorunda olmadan‚ bütün gününü buna göre ayarlamış‚ mutlu insanlara gıpta ediyorum.
* Kaynak: Ahmet Köklügiller – İbrahim Minnetoğlu, Şair ve Yazarlarımız NASIL YAZIYORLAR, 1975, Sayfa 349 / Haldun Taner"
Bu alıntı öykü yazarı Reyhan Yıldırım'ın sosyal medya hesabından alınmıştır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder