14 Mart 2015 Cumartesi

MASAL IRMAKLARININ OKYANUSU

Çanakkale Kent Müzesi, ÇAYEK, Maya Masal Grubu ve Buğday Derneği işbirliğiyle gerçekleştirilen Masal Söyleşileri devam ediyor. 4 Mart 2015 tarihli söyleşinin konuğu Güneşin Aydemir, konusu ise "Masal Irmaklarının Okyanusu" idi.
 

Masal Irmaklarının Okyanusu 11. yüzyılda yaşamış Hintli şair Somadeva'nın derlediği bir eserdir. Derlemede Somadeva'nın Gunadhadya'nın günümüze ulaşamayan Brihatkatha adlı eserinden faydalandığı bilinmektedir. Dilimize Sanskritçe aslından Prof. Dr. Korhan Kaya tarafından çevrilmiştir. Eserin orijinal ismi Kathâsaritsâgara idir. Kathâ "masal", sarit "ırmak", sagara ise "okyanus" anlamına gelir. Üçü bir araya geldiğinde masal ırmaklarının okyanusu anlamı ortaya çıkar. Irmakların farklı kaynaklardan gelerek tek, büyük okyanusta toplanması gibi, Hint mitolojisinden, Hint halk masallarından ve destanlarından çeşitli kaynakların birleşmesiyle ortaya çıkan eser, ismini bu benzetmeden almaktadır.
Kathâsaritsâgara 22000 beyittir. 18 "lambaka" (anlamı:kitap, bölüm) ve çok sayıda "taranga"dan (anl:dalga) oluşur. Eser bir dua ile başlar. Her bir bölümün başında da tanrı Şiva, eşleri veya oğlu Ganeşa'ya edilen bir dua bulunur. Bölümlerin çoğu ismini, eserin kahramanı Naravahanadatta'nın evlendiği kadınların adlarından almaktadır. Bir çerçeve masal içinde iç içe hikâyelerden (yaklaşık 350 masal) oluşur. Bu tip masal koleksiyonu biçimi, tamamen Hint buluşudur. Bu özelliğiyle 1001 Gece Masalları'na da ilham verdiği düşünülmektedir.
Konuları çok çeşitlidir; hayvan masalları, Rgveda günlerinin vahşi efsaneleri, kan emici vampirler, tanrılar, insanlar ve kötü ruhlar arasında geçen korkunç savaşlar, şiirsel aşk hikâyeleri gibi.
Kathâsaritsâgara, dünyanın en büyük masal külliyatıdır. Şairi Somadeva, Boccaccio, Goethe, Caucer, Shakespeare gibi Avrupa Edebiyatı'nın pek çok önemli yazarını etkilemiştir.



Aşağıda bağlantısı verilen makalede eserde yer alan üç masal örneği, Sadık Mongoz, Çalgıcı Ve Cimri Adam ve Topdotta'yı okuyabilirsiniz.
*Bu yazı söyleşi notları ve Korhan Kaya'nın http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1242/14167.pdf  makalesinden derlenmiştir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme