26 Mayıs 2018 Cumartesi

ŞEFKATLİ ANNE GÜNLÜĞÜ: 17


Çocukla Barış, Bodrum BBOM Öğretmen Okulunda tanışan Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerin orada öğrendikleri, araştırdıkları, derinleşmek istedikleri konuları ve sınıfa taşıdıklarını paylaştıkları dijital bir platform.
Farklı yerlerde, farklı koşullarda çalışan üç öğretmen Sura Hart'ın rehberliğinde çıktıkları yolculuğu "Şefkatli Öğretmenin Günlüğü" köşesinde hafta hafta paylaşıyor. Gündemin ağırlığından kaçmak, umudunu arttırmak, çocuklarla ilişkilerinde fark yaratmak isteyen ebeveynler ve öğretmenler için küçük tavsiyelerle dolu günlükleri, kendi pratiğimize dökebilmek, sürecimizi gözlemlemek için bu şablonu kendi ev hâlimize uygulamak istedim. Adını da Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerden ilhamla "Şefkatli Anne Günlüğü" koydum.

Sura Hart ne diyor?
Beden dili, "üzerine güç" veya "birlikte güç" kullanmak perspektifi ile konuştuğumuzu karşımızdakine geçirebilir. 
Öğrencilerinize karşı nasıl bir beden diliniz var? Beden diliniz iletişim halindeyken neler söylüyor?
Boyları ne kadar kısa olursa olsun, "birlikte güç" perspektifinden konuşmak istediğimizi çocuklara iletmek için, onlarla göz teması kurarak konuşabilelim diye, çömelebilir veya bir yere oturabiliriz. Bizden uzun boylu olan öğrencilerimizi de göz teması kurarak konuşabilelim diye oturmaya davet edebiliriz. 
Öğrencilerinizin sizinle etkileşim halinde olduklarında hangi sıklıkla yukarı baktıklarına dikkat edin. 

Ben ne düşünüyorum?
Biz, üzerine güç kullanılan çocuklar, büyüdük, anne baba olduk. Çocuklarımızı mutlu, özgüvenli ve özgür yetiştirmek için uğraşıyoruz. "Birlikte güç kullanmak " tabirini kullanmasak da varmaya çalıştığımız yer burası. Çocuklarımızla  göz teması kuruyor, onları dinliyor, onlara söz ve seçim yapma hakkı tanıyoruz. Sıklıkla ipin ucunu da kaçırdığımızı düşünüyorum. Bir hekim olarak çocukların seçim hakkı olmadığı konularda (örneğin sağlık, güvenlik) onların itirazlarına yenik düşen ebeveynlere rastladığımda şaşırıyor, benzer zaaflar gösterip göstermediğime bakıyorum. Çocuklarımıza karşı sorumluluklarımız var. Onların istemedikleri şeylerin arkasına saklanmak gibi bir lüksümüz yok. Sınır meselesi üzerine kafa yorduğum, yeni yetişen çocuklarda sorunlu gördüğüm bir başlık olduğu için doğrudan alıntıyla ilgisi olmasa da bunları düşündüm.

Denizle nasıl paylaşıyorum? 
Denizle onun göz hizasına inerek konuşmak normal koşullarda ihmal etmediğim bir konu. Olumsuz bir süreci dahi yönetiyor olsam, yanına çömelip aynı hizaya gelmeye, onunla göz temasımı koruyarak konuşmaya özen gösteriyorum. Bunun tek istisnası duygularımı kontrol edemediğim anlar. İşte o zaman, zamanında bana sallanan parmak benden de fırlayıveriyor, yetmiyor elimi de belime koyup söyleniyorum. Anne olarak da, çocuk olarak da üzerine güç kullanmanın nasıl bir şey olduğunu bildiğimden elimden geldiğince oraya düşmemeye çalışıyorum. Bazen kısa bir mola almak, ortamdan uzaklaşmak işime yarayabiliyor. Şimdi bu satırları yazarken parmak sallayacağım anlar yaklaştığında, içinde bulunduğum duygu yoğunluğu ve karmaşasını doğrudan ifade ederek konu hakkında konuşmayı ertelemek istediğimi karşı tarafa söylemenin beni rahatlatacak bir çözüm olduğunu fark ediyorum. 

Deniz'in geri bildirimi ne? 
Birlikte güç kullandığımız durumlardan ziyade üzerine güç kullandığım durumlarda geri bildirim alıyorum Deniz'den. Kafası karışıyor, üzülüyor ve onu sevmediğimi düşünüyor. Onunla göz teması kurarak sakin bir ses tonuyla konuştuğumda eylemlerinin sorumluluğunu almak, telafi etmek konusundaki çabasını her defasında gördüğüm halde bazen içimdeki kızgınlığa, öfkeye kapılıyorum. İşte bu yüzden ona tepeden bakarak parmak salladığım bir çatışma ânından sonra yazıp masama bıraktığı notu saklıyorum. "Sen beni sevmiyorsun ama ben seni seviyorum."

Sonrasıyla ilgili ne düşünüyorum? 
Bu konularla ilgili epey kitap okudum. Okul, iş, atölye yoğunluğu arasında uygulama alanları yaratmak her zaman mümkün olmuyor. Pek çoğunu ileride denemek üzere kafama yazdım. Yaz döneminde dingin kafayla bunları yeniden okumak, uygulamak için sabırsızlanıyorum.

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Şefkatli Anne Günlükleri, Sura Hart'ın haftalık önerilerini o hafta boyunca uygulamak ve bire bir not almak şeklinde ilerlemiyor. Hart'ın önerileri, şefkatli öğretmen (ebeveyn) olmak için ipuçları sunuyor. Çoğu birbiriyle örtüşen, birbirini tamamlayan bu ipuçları sayesinde davranışlarımızı gözden geçiriyor, yeni stratejiler belirliyorum. Bazen iyi yol aldığımızı düşünüyorum, bazen hiçbir şeyin değişmediğini görüyor, kendimi yenik hissediyorum. Okullar kapanıp sorumluluklar azalınca kendimi daha hafiflemiş hissedeceğim. Bu tazelikle bayram tatili sonrası empati, duygu farkındalığı, öfke kontrolü, bilinçli farkındalık gibi konulara yeniden, yeniden bakmak, yoğunlaşmak istiyorum. Sürekliliğimi, merakımı, hevesimi koruduğum için kendimi takdir ediyorum.


Eski Günlüklere aşağıdan ulaşabilirsiniz
Şefkatli Anne Günlüğü 1
Şefkatli Anne Günlüğü 2
Şefkatli Anne Günlüğü 3 
Şefkatli Anne Günlüğü 4
Şefkatli Anne Günlüğü 5
Şefkatli Anne Günlüğü 6 
Şefkatli Anne Günlüğü 7
Şefkatli Anne Günlüğü 8 
Şefkatli Anne Günlüğü 9 
Şefkatli Anne Günlüğü 10 
Şefkatli Anne Günlüğü 11
Şefkatli Anne Günlüğü 12
Şefkatli Anne Günlüğü 13
Şefkatli Anne Günlüğü 14
Şefkatli Anne Günlüğü 15
Şefkatli Anne Günlüğü 16

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder