Kardeşler, oyun arkadaşları ve
sınıf arkadaşları arasında birbirini şikâyet etmek yaygın görülen bir davranıştır.
Çocuklar, ilgi çekmek, başka bir çocuğun kendisini ya da başkalarını rahatsız
edici davranışını engellemek, kuralları bildiğini göstermek gibi pek çok
nedenle arkadaşlarını şikâyet edebilir. Biz yetişkinler, bu tür çocuksu
şikâyetleri duymaktan hoşlanmayız ama önüne de geçemeyiz. Aldırmamak, şikâyet
etmelerinden hoşlanmadığımızı söylemek, kendi aralarında çözmelerini tavsiye
etmek gibi stratejiler pek işimize yaramaz çünkü çocuklar bu tür çatışmaları
kendi aralarında çözebilecek etkili araç ve taktiklere henüz sahip değildirler,
bu sebeple de şikâyet etmeyi sürdürürler.
Şikâyet etmenin bir
alışkanlığa dönmemesi için, çocuklarımıza kendi başlarına çözebilecekleri
durumlarla, yetişkinlerin yardımını gerektiren acil, ötelenemez durumları ayırt
etmeyi, bu sorunların çözümüyle ilgili becerileri ve stratejileri öğretmemiz
gerekir. İşe her şeyi büyüklere yetiştirme ve zorunlu bilgi verme arasındaki
farkı öğreterek başlayabiliriz. Yetişkin müdahalesinin zorunlu olduğu durumları
(güvenlik, yaralanma, eşya hasarı vb) net olarak bildirmek işleri
kolaylaştıracaktır. Bu şekilde çocuk incinmediği, yaralanmadığı, herhangi bir
hasarın oluşmadığı durumları kendi başına halledebileceği durumlardan ayırmaya
başlar. Sonraki aşamada yetişkin, çocuğa şikâyet etmek yerine kullanabileceği
alternatifleri anlatır, öğretir, kendi problem çözme bilgi ve becerilerini
sunabilir. Bir diğer etkin yöntem de kitaplardan faydalanmaktır. Kendisiyle
benzer sorunlar yaşayan kahramanların eğlenceli hikâyeleri oldukça öğretici
ve dönüştürücüdür.
Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı
Yırttı şikâyet konusunda başvurulabilecek eğlenceli ve etkili bir hikâyedir.
Hikâye, birbirini şikâyet edip duran domuzcuklar ve öğretmenleri Bayan McNeal
hakkındadır. Her şey Jessica’nın Bayan McNeal’ın masasına koşturmasıyla başlar.
“Peter kuyruğumu çekti!” Diğer domuzcukların şikâyetleriyle devam eder: “Rachel
pembe kalemimi aldı!”, “Frankie, Sookie’ye şişko domuz dedi.”, “Jonathan
kâğıdımı yırttı!”, “Emily sırama domuz ağılı dedi!”
Çok geçmeden herkes birbirini
şikâyet eder. Sınıfta huzursuz ve güvensiz bir ortam oluşur. Bu duruma son
vermek isteyen Bayan McNeal’ın domuzcuklara acilen kendi başına çözebilecekleri
çocuksu sorunlar ile yetişkinlere iletmesi gereken önemli şeyler arasındaki
farkları öğretmesi gerekmektedir. Tahtaya yeni bir sınıf kuralı yazar:
“Önemli bir şey yoksa
ciyaklama”
Bayan McNeal önemli bir şeyin
kapsamını net bir şekilde ortaya koyar: birinin yaralanması, tehlikede olması, canının yakılması, bir hayvanın incitilmesi, kendisine ait olmayan veya
herkese ait olan bir şeye zarar verilmesi. Bunlar acil durumdur ve muhakkak bir
yetişkinden yardım istenmelidir. Günün ilerleyen saatlerinde yaşanan küçük bir
kaza, domuzcukların bu yeni dersi ne kadar iyi öğrendiklerini gösterecektir.
Okuyan Us Yayınevi bünyesinde
Okuyan Koala markasıyla yayımlanan Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı Yırttı markanın
diğer kitapları gibi APA (Amerikan Psikoloji Derneği) onaylı. 3-8 yaş arası
çocukların karşılaşabileceği okul yaşantısı, korkular, yeni kardeş doğumu,
utangaçlık gibi gündelik yaşama ait zorlukları ve dikkat eksikliği, depresyon,
boşanma, hastalıklar, travma, ölüm gibi özel problemleri ele alan kitapların
her birinin sonunda “Ebeveynlere ve Eğitimcilere Not” bölümü yer alıyor. Söz
konusu bölümde, ailelere, öğretmenlere, sosyal hizmet uzmanlarına,
terapistlere, pedagog ve psikologlara kitabın içeriği, sorunun çözümü,
çocuklara yaklaşım konusunda değerli bilgiler aktarılıyor. Didaktik anlatımdan
uzak, eğlenceli, illüstrasyonlarıyla dikkat çeken kitapları okurken hem
eğlenecek hem de çocuklara yardımcı olacaksınız.
Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı
Yırttı
Yazan Jeanie Franz Ransom
Resimleyen Jackie Urbanovic
Çeviren Selim Yeniçeri
Okuyan Koala
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder