23 Temmuz 2018 Pazartesi

ÖNEMLİ BİR ŞEY YOKSA CİYAKLAMA*


Kardeşler, oyun arkadaşları ve sınıf arkadaşları arasında birbirini şikâyet etmek yaygın görülen bir davranıştır. Çocuklar, ilgi çekmek, başka bir çocuğun kendisini ya da başkalarını rahatsız edici davranışını engellemek, kuralları bildiğini göstermek gibi pek çok nedenle arkadaşlarını şikâyet edebilir. Biz yetişkinler, bu tür çocuksu şikâyetleri duymaktan hoşlanmayız ama önüne de geçemeyiz. Aldırmamak, şikâyet etmelerinden hoşlanmadığımızı söylemek, kendi aralarında çözmelerini tavsiye etmek gibi stratejiler pek işimize yaramaz çünkü çocuklar bu tür çatışmaları kendi aralarında çözebilecek etkili araç ve taktiklere henüz sahip değildirler, bu sebeple de şikâyet etmeyi sürdürürler.
Şikâyet etmenin bir alışkanlığa dönmemesi için, çocuklarımıza kendi başlarına çözebilecekleri durumlarla, yetişkinlerin yardımını gerektiren acil, ötelenemez durumları ayırt etmeyi, bu sorunların çözümüyle ilgili becerileri ve stratejileri öğretmemiz gerekir. İşe her şeyi büyüklere yetiştirme ve zorunlu bilgi verme arasındaki farkı öğreterek başlayabiliriz. Yetişkin müdahalesinin zorunlu olduğu durumları (güvenlik, yaralanma, eşya hasarı vb) net olarak bildirmek işleri kolaylaştıracaktır. Bu şekilde çocuk incinmediği, yaralanmadığı, herhangi bir hasarın oluşmadığı durumları kendi başına halledebileceği durumlardan ayırmaya başlar. Sonraki aşamada yetişkin, çocuğa şikâyet etmek yerine kullanabileceği alternatifleri anlatır, öğretir, kendi problem çözme bilgi ve becerilerini sunabilir. Bir diğer etkin yöntem de kitaplardan faydalanmaktır. Kendisiyle benzer sorunlar yaşayan kahramanların eğlenceli hikâyeleri oldukça öğretici ve dönüştürücüdür.
Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı Yırttı şikâyet konusunda başvurulabilecek eğlenceli ve etkili bir hikâyedir. Hikâye, birbirini şikâyet edip duran domuzcuklar ve öğretmenleri Bayan McNeal hakkındadır. Her şey Jessica’nın Bayan McNeal’ın masasına koşturmasıyla başlar. “Peter kuyruğumu çekti!” Diğer domuzcukların şikâyetleriyle devam eder: “Rachel pembe kalemimi aldı!”, “Frankie, Sookie’ye şişko domuz dedi.”, “Jonathan kâğıdımı yırttı!”, “Emily sırama domuz ağılı dedi!”
Çok geçmeden herkes birbirini şikâyet eder. Sınıfta huzursuz ve güvensiz bir ortam oluşur. Bu duruma son vermek isteyen Bayan McNeal’ın domuzcuklara acilen kendi başına çözebilecekleri çocuksu sorunlar ile yetişkinlere iletmesi gereken önemli şeyler arasındaki farkları öğretmesi gerekmektedir. Tahtaya yeni bir sınıf kuralı yazar:
“Önemli bir şey yoksa ciyaklama”
Bayan McNeal önemli bir şeyin kapsamını net bir şekilde ortaya koyar: birinin yaralanması, tehlikede olması, canının yakılması, bir hayvanın incitilmesi, kendisine ait olmayan veya herkese ait olan bir şeye zarar verilmesi. Bunlar acil durumdur ve muhakkak bir yetişkinden yardım istenmelidir. Günün ilerleyen saatlerinde yaşanan küçük bir kaza, domuzcukların bu yeni dersi ne kadar iyi öğrendiklerini gösterecektir.
Okuyan Us Yayınevi bünyesinde Okuyan Koala markasıyla yayımlanan Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı Yırttı markanın diğer kitapları gibi APA (Amerikan Psikoloji Derneği) onaylı. 3-8 yaş arası çocukların karşılaşabileceği okul yaşantısı, korkular, yeni kardeş doğumu, utangaçlık gibi gündelik yaşama ait zorlukları ve dikkat eksikliği, depresyon, boşanma, hastalıklar, travma, ölüm gibi özel problemleri ele alan kitapların her birinin sonunda “Ebeveynlere ve Eğitimcilere Not” bölümü yer alıyor. Söz konusu bölümde, ailelere, öğretmenlere, sosyal hizmet uzmanlarına, terapistlere, pedagog ve psikologlara kitabın içeriği, sorunun çözümü, çocuklara yaklaşım konusunda değerli bilgiler aktarılıyor. Didaktik anlatımdan uzak, eğlenceli, illüstrasyonlarıyla dikkat çeken kitapları okurken hem eğlenecek hem de çocuklara yardımcı olacaksınız.




Öğretmenim Jonathan Kâğıdımı Yırttı
Yazan Jeanie Franz Ransom
Resimleyen Jackie Urbanovic
Çeviren Selim Yeniçeri
Okuyan Koala
3-8 yaş

* Bu yazı 11/6/2018 tarihinde kitap ekinde yayımlanmıştır. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme