24 Temmuz 2018 Salı

ŞEFKATLİ ANNE GÜNLÜĞÜ 22


Çocukla Barış, Bodrum BBOM Öğretmen Okulunda tanışan Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerin orada öğrendikleri, araştırdıkları, derinleşmek istedikleri konuları ve sınıfa taşıdıklarını paylaştıkları dijital bir platform.
Farklı yerlerde, farklı koşullarda çalışan üç öğretmen Sura Hart'ın rehberliğinde çıktıkları yolculuğu "Şefkatli Öğretmenin Günlüğü" köşesinde hafta hafta paylaşıyor. Gündemin ağırlığından kaçmak, umudunu arttırmak, çocuklarla ilişkilerinde fark yaratmak isteyen ebeveynler ve öğretmenler için küçük tavsiyelerle dolu günlükleri, kendi pratiğimize dökebilmek, sürecimizi gözlemlemek için bu şablonu kendi ev hâlimize uygulamak istedim. Adını da Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerden ilhamla "Şefkatli Anne Günlüğü" koydum.

Sura Hart ne diyor?
İlişki temelli bir sınıfta öğrenme ortamında sorumlu olan tek kişi öğretmen değildir. Öğretmenler, sınıftaki bağlılık ve canlılığa birincil olarak katkıda bulunan bireyler olmaları için; öğrencilere kendilerini ifade etmelerinin, başkalarını dinlemenin ve birbirleriyle bağlı çalışmanın yeni yollarını öğrenecekleri fırsatlar sunarlar.
Öğrencilerinizin sınıf yaşantısına katkıda bulunmalarını teşvik etmek için neler yapıyorsunuz?

Ben ne düşünüyorum?
Bu günlükler aracılığıyla yapmaya çalıştığım şey, Sura Hart'ın saygı, sevgi, şefkat odaklı sınıf ortamı yaratabilmeleri için öğretmenlere ve öğretmen adaylarına önerdiği alıntıları okumak, içselleştirmek, kendi küçük ipuçlarımı bulmak ve ev ortamına taşımak. Bazı alıntıları okuduğumda, örneğin bu haftanın alıntısı,  bunun ev hâli olmaz, muhakkak sınıf ortamında öğretmen ve öğrencilerle birlikte çalışılmalı diye düşünüyorum. Ve hemen yazmaya koyulamıyorum.
Aradan belli bir süre geçtikten sonra taslağı yeniden açıyorum ve ancak yazmaya başladığımda "Uygulanamaz unut gitsin!" düşüncesi kayboluyor. Yazarak hatırlıyorum, farkına varıyorum ve düşüncelerimi çok daha kolay hizaya sokuyorum ve görüyorum ki, değişim için küçük ama kararlı ve sürekli adımlar yetiyormuş.

Denizle nasıl paylaşıyorum?
Açıkçası başlarken çok fark yaratacağını düşünmediğim birtakım uygulamalara neredeyse bir senedir devam ediyoruz. Örneğin: Her akşam uyku öncesi "Bugün en yoğun duygun ne?" sorusuna cevap aramak, aile toplantıları düzenlemek, alınan kararları uygulamak, ebeveyn olarak hata yaptığımda davranışımın sorumluluğunu almak, özür dileyerek, telafi ederek örnek teşkil etmek, can kulağıyla dinlemek, Deniz'e duygularını ve ihtiyaçlarını fark etmesi konusunda yardımcı olmak, tüm bunları günlük akışın içine yerleştirmek.

Deniz'in geri bildirimi ne?
Deniz duygu ve ihtiyaçlarının giderek daha çok farkına varıyor. Kendini ifade etme becerisi yüksek. Olumsuz duyguları hakkında rahatlıkla konuşuyor. Buradan çözüme gitmek kolaylaşıyor.  Bu süreç benimle böyle ilerlerken akranlarıyla ya da başka aile bireyleri ile yaşadığı çatışmalarda bazen ne yapacağını bilemediğini, kendini ifade etmek, duygularından, ihtiyaçlarından bahsetmek yerine şikâyet mekanizmasını devreye soktuğunu görüyorum. İlk bölüm ne kadar umut vericiyse, şikâyet faslı da bir o kadar umut kırıyor ve heves kaçırıyor.

Sonrası ile ilgili ne düşünüyorum?
Çocuksu şikâyetler ve gerçek şikâyetler... Bazen karışıyor. Bu konuda bilgilenmeye, doğru yaklaşımı bulmaya ve aradaki ayrımı Deniz'e doğru aktarabilmeye ihtiyacım var.

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Pazar günü Özgen'in kolaylaştırıcılığıyla şiddetsiz iletişim alıştırmaları yaptık. Gerek kendi vakamda, gerekse izlediklerimde seçim yapma ve uyum konusunda farkına vardığım birtakım hususlar içimi ferahlattı. Kolaylık, seçim yapma ihtiyaçlarımı gözetme kararı aldığım için kendimi takdir ediyorum.

Eski Günlüklere aşağıdan ulaşabilirsiniz
Şefkatli Anne Günlüğü 21

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme