Ülke genelindeki tüm birinci sınıf öğrencileri okuma yazmayı öğrenme yolunda ilerliyor.
Öğrenim yılına sesi hissetme
ve tanıma, sesi okuma ve yazma çalışmaları ile başlayan öğrenciler sesten
heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma, oluşan
cümleleri okuma ve yazma aşamasındalar şimdi. Okur yazarlığa ulaşmak için bol
bol deneme yapmaları, sınıfın önünde sesli okuma yapmaları bekleniyor.
Cümleleri bir seferde, düzgün şekilde okuyabilen öğrenciler tahtaya
çıkarılarak, yıldızlı çıkartma verilerek (çoğunlukla) ödüllendiriliyor. Bu
teşvik özendirici görünüyor. Bununla beraber henüz o aşamaya gelemeyen
çocuklarda kaygı ve baskı yarattığı aşikar.
Amerika Birleşik Devletleri
Ulusal Kütüphanelerinde yürütülen "Köpeklere Okuyorum" programı
okumayı yeni öğrenen çocukların bu tür kaygılarını azaltıp okuma becerilerini
arttırmayı hedefliyor. Programa katılan köpekler, uysal, ani sesler karşısında
sakin kalabilen, diğer köpeklerin ve çocukların arasında rahat hisseden,
çocuklar arasında oturmaktan hoşlanan, başkalarının kendilerini sevmesine izin
veren, düzenli veteriner kontrolünden geçen terapi köpekleri arasından
seçiliyor. Köpek korkusu ya da köpek tüyüne karşı alerjisi olan çocuklar
gözetilerek ayrı bir alanda, minderlerle kaplı, rahat okuma köşeleri
oluşturuluyor. Bu köşelerde çocuklar sessiz, sabırlı ve yargılamayan
arkadaşlarına yüksek sesle kitap okuyor. Programın yürütücüleri, kütüphanenin
rahat ve sıcak ortamında köpeklere kitap okumanın, sınıfta okumak gibi rekabete
dayalı, performans odaklı bir eylem olmadığı, çocukların başaramama baskısı
hissetmediği, daha fazla ilerleme kaydettiği ve okuma hazlarının arttığı
görüşünde.
2010 yılında California Davis
Üniversitesi'nde yapılan bir çalışma* projenin amacına ulaştığını doğruluyor.
Çalışma, köpeklere kitap okuyan çocukların, diğer grupta yer alan çocuklara
nazaran kitap okumaktan daha çok keyif aldıklarını ve okuma becerilerinin daha
hızlı ilerlediğini ortaya koyuyor.
Lisa Papp'ın yazıp
resimlediği Madeline Finn ile Kütüphane Köpeği bu projeden
esinlenerek yaratılmış bir çocuk kitabı. ABD'inde ilk kez Ekim 2016'da
yayımlanan kitap, şimdiden yirmi bir dile çevrilmiş. "Köpeklere
Okuma" programını ilk kez kendi gittiği kütüphanede keşfeden Papp, yazım
sürecinde muhteşem terapi köpeklerinden ve onların iletişim kurduğu çocuklardan
ilham aldığını söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Köpekler bize koşulsuz saf
sevgi sunar. Sevgileri koşulsuzdur. Çocuklar bunu hissettiklerinde korkuları
yok olur gider. İlerlemede durma ve hızlanma doğaldır. Köpekler, çocuklara
büyümeleri için gereken alanı verir, bu tanık olunacak güzel şeylerden biridir.
Umarım bu hikâye bu sihrin en azından bir kısmını anlatır.”
Kitabın kahramanı Madeline,
öğretmenin sınıfta okumayı öğrenenlere verdiği yıldızlı çıkartmayı almak
istiyor ancak payına ‘çalışmaya devam etmelisin’ anlamına gelen kalpli
çıkartmalar düşüyor. Okurken hata yaptığında arkadaşlarının gülmesi işini hiç
de kolaylaştırmıyor. Bir yandan yıldızlı çıkartma kazanmaya can atarken diğer
yandan baskı ve kaygı nedeniyle hata üstüne hata yapıyor. Okumaktan giderek
soğuyor. Ne kitap ne dergi... Hatta dondurma arabasının üstündeki dondurma
çeşitlerini bile okumak istemiyor. Annesi kitap okumaktan yeniden zevk almasını
sağlamak için onu kütüphaneye götürüyor. Orada Bonnie ile tanışıyor. Bonnie kar
rengi tüyleriyle kutup ayısına benzeyen kocaman, şahane bir köpek. Sabırlı,
dikkatli ve sevecen.
Madeline her cumartesi
Bonnie'ye kitap okumaya başlıyor. Kısa sürede kaygısı, endişesi dağılıyor.
Sözcükler giderek daha doğru çıkıyor ve arzu ettiği yıldızı almayı başarıyor.
Madeline Finn ile Kütüphane
Köpeği okumayı öğrenen çocuklara yavaş okumanın ve hata yapmanın öğrenmenin olağan sonucu olduğunu, her zaman umdukları hızda ilerleme kaydedemeyeceklerini, bununla beraber sabırla çalışmaya devam etmenin önemini anlatıyor.
Lisa Papp'ın metne eşlik eden resimleri son derece başarılı. Çizgiler, Madeline'in kaygı, endişe gibi olumsuz duygularını, Bonnie ile kitap okuma seanslarının ardından gelen değişimi, artan özgüvenini olduğu gibi yansıtıyor.
Lisa Papp'ın metne eşlik eden resimleri son derece başarılı. Çizgiler, Madeline'in kaygı, endişe gibi olumsuz duygularını, Bonnie ile kitap okuma seanslarının ardından gelen değişimi, artan özgüvenini olduğu gibi yansıtıyor.
Okuma yazmayı yeni öğrenen
çocuklar Madeline Finn karakterini çok sevecek.
*Çalışma 10 hafta süreyle
haftada bir kez kütüphanede köpeklere kitap okuyan ve okumayan çocukların kendi
içlerinde okuma becerisinin gelişmesini ve okumadan alınan keyfi
karşılaştırmayı ve ölçmeyi hedeflemiştir.
Yazan ve resimleyen Lisa Papp
Çeviren Gönül Çapan
Hep Kitap
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder