25 Ağustos 2020 Salı

Nasıl Yazıyorlar? (24)

Yazarların okuma alışkanlıkları okurun ilgisini çeken bir konu. Sevdiğim, sevmediğim, okuduğum, okumadığım tüm yazarların söyleşilerinde yazım, üretim aşamasına dair söylediklerini iştahla, ilgiyle okuyorum. 
Kurmacabiyografiler, web günlüğüm olduğuna göre, yeri geldikçe buraya da not düşebilirim.
İşte yirmi dördüncüsü: İan McEwan

Fikirlerin nereden geldiğini bilmiyorum. Bilseydim, kesin bir fikrim olsaydı daha çok fikrim olurdu. Yürürüm ve yürümenin ritmi sanırım düşünmenin ritmine uyuyor ve bu da fikirlerin canlanmasına yardımcı oluyor. Birden olmadık yerlerden çıkıveriyorlar. Bazen bir fikri zorlamak için hayali bir romanın giriş sahnesini yazarım. Hayalidir o çünkü bir an için onları yazacağımı düşünmem ama yazacak olsaydım böyle başlardım. Böylece bazen yazdıklarıma ilgi duymak için kendimi kandırırım. Bir çok romana böyle başladım. Atonement (Kefaret) tam da böyle yazıldı. Deneysel birkaç paragrafla başladım, bitirmek, o romanı yazmak adına hiçbir mecburiyetim olmadan ve bu da roman girişlerini, hatta ortalarını yazmanın getirdiği özgürlüktür, istemiyorsan onu yazmak zorunda değilsin. Bu da insana bir nevi boşvermişlik duygusu veriyor ve normalde gitmeyeceğin yerlere seni götürüyor. Bu da herhalde bir fikir bulmakla ilgili sahip olabileceğim tek metod. Benim için kitapların arasına zaman koymak çok önemli, yani roman yazmayı unutup daha çok öğrenmeye, seyahat etmeye dönmek. Örneğin Solar romanımı yazmadan önce iklim değişikliği toplantılarına katılıyordum. Çok mutlu oluyordum orada. Roman araştırdığım için orada değildim. Bazı bilim adamları ve insanlarla sohbet ediyordum, söyledikleri beni konunun içine çekti ve adım adım kendimi bu konunun daha da derinlerinde buldum ve çok sonra bundan bir roman olur dedim ya da bu konuda yazmak istedim. Seyahat etmek zihni açar, evden uzaklaşırsın. Evden uzaklaşmak için bir bahane olur, faturaları ödemek ya da rutinlerin içinde yaşamaktan uzaklaşırsın. Rutinleri kırmanın çok önemli olduğuna inanıyorum ama sonunda o masanın başına geçmek zorundasın. Aktif bir şekilde arıyor ya da faydalı pasif bir halde oturup bir ihtimalin ortaya çıkmasına izin veriyor olmalısın.
Kaynak: Sanal Yazı Evi 





2 yorum: