6 Ekim 2018 Cumartesi

ŞEFKATLİ ANNE GÜNLÜĞÜ 27


Çocukla Barış, Bodrum BBOM Öğretmen Okulunda tanışan Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerin orada öğrendikleri, araştırdıkları, derinleşmek istedikleri konuları ve sınıfa taşıdıklarını paylaştıkları dijital bir platform.
Farklı yerlerde, farklı koşullarda çalışan üç öğretmen Sura Hart'ın rehberliğinde çıktıkları yolculuğu "Şefkatli Öğretmenin Günlüğü" köşesinde hafta hafta paylaşıyor. Gündemin ağırlığından kaçmak, umudunu arttırmak, çocuklarla ilişkilerinde fark yaratmak isteyen ebeveynler ve öğretmenler için küçük tavsiyelerle dolu günlükleri, kendi pratiğimize dökebilmek, sürecimizi gözlemlemek için bu şablonu kendi ev hâlimize uygulamak istedim. Adını da Özenç, Özge ve Gülesra öğretmenlerden ilhamla "Şefkatli Anne Günlüğü" koydum.

Sura Hart ne diyor?
İlişki temelli bir sınıfta, öğrenciler ve öğretmenler; öğrencilerin öğrenmeye istekli olduğu ve öğretmenlerin öğrencilerin öğrenmesini kıymetli bulduğu şeylere dayanarak, öğrenme kazanımlarını oluşturmak için birlikte çalışırlar.
Kazanımlar öğretmenler ve öğrenciler arasında süre giden diyalogla belirlenir, değerlendirilir ve revize edilir.
Öğrencilerinizin kazanımların belirlenmesi ve değerlendirilmesi sürecine hangi ölçüde katıldıklarına dikkat edin. Daha fazla katılımlarını arzu ediyorsanız, kazanımları onlarla belirleyip birlikte değerlendireceğiniz bire bir toplantılar planlamayı düşünün.

Ben ne düşünüyorum?
Müfredat, ödev, akademik başarı baskısı Demokles'in kılıcı gibi öğretmenlerin, öğrencilerin, velilerin üzerinde salınıyor. Herkes aynı şeyden şikâyetçi görünmekle beraber, sistem her çocuğu %2lik dilime yerleştirme odaklı ilerlemeye devam ediyor. Devlet okullarında hâlâ en disiplinli, en çok ödev veren öğretmenler gözde görülüyor.
Bu sistem içinde her şeyi okuldan ve öğretmenden beklemek yerine, ebeveyn olarak ne yapabilirim? Kızımın daha çok sevdiği, merak ettiği ilgi alanlarını fark edebilirim. Başarısız olduğunu düşündüğü derslerde gösterdiği gelişmeyi ve gayreti belirterek onu motive edebilirim. Bunu tutarlı şekilde sürdürebilirim.

Denizle nasıl paylaşıyorum?
Deniz 2. sınıfa gidiyor. Uzun bir okul gününün ardından (neyse ki devlet okuluna gidiyor ve 2.45te çıkıyor) oyun oynamak, dinlenmek, zamanını nasıl geçireceğine dair seçimler yapmak onun en tabii ihtiyaçları arasında. Çocuğun kendi öğrenme hızına saygı duymakla beraber potansiyelini doğru kullanmak için öğrenmeye teşvik etmenin de önemli olduğu inancındayım. Çocuğa matematik, fen, İngilizce öğretmeyi bilemeyebiliriz, bilmemiz de gerekmez ama çocuğa öğrenme heyecanını, başarılarıyla gurur duymayı gösterebiliriz. Ben de bunu yapmaya çalışıyorum. Kendisine günlük program oluşturmasını, çalışma alanını derli toplu tutmayı, ödevleri belirlediği sürede bitirdiğinde kendini takdir etmeyi öğretmeye çalışıyorum ve bu programın sürekliliğini sağlamak için üzerime düşen yükümlülükleri yerine getiriyorum.

Deniz'in geri bildirimi ne?
Duygu sözcükleri dağarcığına yeni eklenen bir kelime: gurur
Deniz bu hafta üç dört kez başarılarıyla ve gösterdiği gelişmeyle ilgili kendisiyle gurur duyduğunu söyledi. Bu güzel. Çünkü içten gelen bir motivasyona işaret ediyor. Başarmak, denemeye devam etmeyi, daha fazlasını öğrenme isteğini de beraberinde getiriyor. Bunun en belirgin örneği İngilizce konuşma konusundaki isteklilikte ortaya çıkıyor.

Sonrasıyla ilgili ne düşünüyorum?
18 yıllık diş hekimiyim. Çocuk hastalarla da çalışıyorum. Ailenin sosyoekonomik şartları iyileştikçe çocuk haklarının daha çok gözetildiğini, ebeveynler için "özgür ve mutlu çocuk" yetiştirme kavramının öne geçtiğini görüyorum. Aşırı disiplin kadar tehlikeli bir yan etki de çıkmıyor değil. Sınır tanımayan çocuklar. Bu çocuklar ebeveynleri yönetmekle kalmıyor, hekimin yetkilerine de karışmaya, önleyici ve tedavi amaçlı medikal kararları değiştirmeye çalışıyorlar. Bu gibi durumlarda hekimlik niyetim, kontrolün bende olduğunu göstermek, sınır çizmek, korkularını anlamak, kabul etmek, elimden geldiğince ağrısız tedavi imkânı sağlamak ve çocukta dişçi fobisi oluşturmamak yönünde. Büyük ölçüde bu niyetimle uyumlu çalışıyorum ama bazen ne çocuğa, ne aileye ulaşmak mümkün oluyor.
Kendime not: Özgür çocuk sınırsız ve destursuz hareket eden çocuk değil. Aman dikkat!

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Deniz gündelik olanın içinde çok daha fazla seçim yapabilmek ve sorumluluk almak istiyor. Bazen daha hızlı ve pratik olmak adına onu yönlendirdiğimi fark ediyorum. Büyüdüğünü ve sorumluluklarını yerine getirdiğini gözden kaçırıyorum sanırım. Bunu kendisine ve bize göstermesi için daha çok fırsat verebilirim.


Eski Günlüklere aşağıdan ulaşabilirsiniz
Şefkatli Anne Günlüğü 21
Şefkatli Anne Günlüğü 22
Şefkatli Anne Günlüğü 23
Şefkatli Anne Günlüğü 24 
Şefkatli Anne Günlüğü 25 
Şefkatli Anne Günlüğü 26




2 yorum:

  1. Ebeveynlerin okuması gereken bir yazı dizisi. Sınırsız özgürlük yoktur.

    YanıtlaSil