19 Ekim 2020 Pazartesi

Şefkatli Ebeveyn Günlükleri: 30

 Bilmek isteyen yola çıkar. 

Şefkatli Anne Günlükleri'ni yazmak, ebeveynlik amaçlarımı, önceliklerimi belirlememe, düşüncelerimin ve eylemlerimin farkına varmamı sağlıyordu. Sura Hart alıntıları bitince, sanki ters yönde yürümeye başlamışım gibi bir düşünce gelip çöreklendi içime. Yeniden konu üzerine düşünmek, yazı yoluyla düşüncelerimi tasnif etmek, eylemlerimin farkına varmak istedim. İşbu sebeple www.nonviolentcommunication.com sitesinde ücretsiz yayımlanan haftalık ipuçlarının rehberliğinde yeni bir günlüğe başlıyorum.
İpuçlarının çevirisi bana ait.

Şefkatli ebeveyn ipuçları
İhtiyaçlarınızı ifade etmek, yapılabilir bir şey için ricada bulunmak, çocuğunuzun ihtiyacınızı karşılamak için yardım etme olasılığını arttıracaktır. 
İsteğinizi belirginleştirebilir misiniz? İstediğiniz yardımı alamıyorsanız kesin ve yapılabilir bir şey istediğinizden emin olun ve kontrol edin. 

Haftanın mindful alıştırması 
"Evin içinde daha çok yardım istiyorum" gibi bir ihtiyacı dile getirmek yerine somut ve belirgin bir şey isteyin. Örneğin: "Benimle şimdi yirmi dakika mutfağı temizlemek ve birlikte nasıl yaptığımızı görmek ister misin?"

Ben ne düşünüyorum?
Çocukların dilsel becerileri her geçen gün artsa da bize göre daha sınırlı. Özellikle kapalı anlatım onlara çok da bir şey ima etmiyor. Zihnimizin içinden geçenleri tahmin etme imkânları da olmadığına göre dile gelen kelimelerin ötesini kavramaları ve davranışlarını buna göre belirlemeleri mümkün değil. Öyleyse Haldun Taner'in yazın konusundaki "açık seçiklik, sadelik yazarın birinci nezaket borcudur" tavsiyesini ebeveynliğe de uyarlayalım ve çocuklarımızın karşısına açık seçik, sade, net bir dille çıkalım. 

Deniz'le nasıl paylaşıyorum?
Elimden geldiğince belirgin ricalarda bulunmaya çalışıyorum. "Halının üzerindeki çoraplarını kirli sepetine atar mısın? Kirli olmayan, yeniden giyeceğin kıyafetler dolabına asar mısın? Bunu yapmaya üşeniyorsan sandalyenin arkasına düzgünce koyarsan ben senin için asabilirim." net isteklerle ev işlerine katılımını beklediğimi gösteriyorum. 

Deniz'in geri bildirimi ne? 
"Odan çok dağınık,", "Çok yorgunum" sözleri kolaylıkla onu aşıp geçiyor, duvara tosluyor. Buna karşın "Sofranın kurulmasına yardım eder misin?" ya da "Üzerindekileri çıkardığında kirli sepetine atar mısın?" gibi belirgin ricalara çok nadiren "Hayır" yanıtı geliyor. En azından yapamayacağını belirtiyor ve gerekçesini söylüyor. 

Sonrasıyla ilgili ne düşünüyorum?
Deniz'in ev içi işlere katılımı, yardımlaşma konusunda gösterdiği gayret benim için yeterli. El becerisi arttıkça, yaşı büyüdükçe sorumluluklarının sınırları da yavaş yavaş genişliyor. Özbakım ihtiyaçlarını karşılayabilen, kendine yeten bir birey olmak da buralardan başlıyor ve ilerliyor. 

Kendimi nasıl değerlendiriyorum?
Pandemi dönemi hepimizin hayatını, gündelik alışkanlıklarını havalandırdı, ters yüz etti. Yazma alışkanlıklarıma ve sıklığına da yansıdı bu durum. Bununla beraber kendimi yeniden bu günlükleri yazmaya davet etmek, üzerinde düşünmek, bakmak, bana kendimi iyimser hissettiriyor. 

Eski günlüklere buradan ulaşabilirsiniz

 







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder